“De magnifieke magnolia op het plein voor het klooster speelt sinds we in het klooster zijn getrokken een centrale rol in onze communicatie. Die boom is een prachtig voorbeeld van wat het klooster voor je betekenen kan.”

Aan het woord is Rob Bosveld. Samen met compagnon Bart van der Griendt runt hij idity een bureau voor ‘missie gedreven marketing’. Sinds de zomer van 2012 zit hun kantoor in de voormalige verpleegafdeling van het klooster. “We zijn naar het klooster verhuisd omdat het heel goed past bij het karakter van ons bedrijf. Idity is geen mainstream bureau, maar zoekt een nieuwe weg om organisaties op de kaart te zetten. Een manier die beter past bij de huidige tijd. We helpen organisaties om zichzelf opnieuw uit te vinden. Ze komen bij ons om echt serieus over zichzelf na te denken. Daar biedt het klooster de uitgelezen omgeving voor.”

Thumbnail van Idity brengt bloei door betekenis
Echte fans zijn fan om wie je bent, om wat je betekent. Niet om wat je doet.

 Geheim
“Elk bedrijf en elke organisatie wil fans, ambassadeurs”, verklaart Rob de belangstelling voor hun werk. “Echte fans zijn fan om wie je bent, om wat je betekent. Niet om wat je doet. Dat is het geheim. Twee organisaties kunnen precies hetzelfde doen. Het onderscheid én de aantrekkingskracht zitten in de drijfveer achter de organisatie. Dat vergeten we heel gemakkelijk. We doen na wat anderen doen.”

Lastige vragen
Zowel Rob als Bart hebben een journalistieke achtergrond en weten dus veel van lastige vragen. Ze produceerden reportages en documentaires voor diverse omroepen in Hilversum. Maar de “Gooise matras”, lag niet lekker. “We vonden het te vluchtig. Teveel gericht op makkelijk scoren in plaats van bouwen, vaak ook ten koste van anderen. Daarom zijn we achter de camera  vandaan gegaan om klanten te helpen met het beantwoorden van lastige vragen. Ons bedrijf, toen Mediahuis geheten, werd een allround communicatiebureau,” vertelt Rob.

In de jaren die volgden ontdekten Bart en Rob dat veel organisaties wel weten ‘wat’ ze doen, en ook nog wel vertellen ‘hoe’ ze dat doen, maar het ‘waarom’ was vaak vaag of weinig inspirerend. “Het gevolg was dat ik alweer een ‘betrokken, betrouwbaar en professioneel’ logo zat te maken”, glimlacht Bart. “Niet onderscheidend en eigenlijk een illusie.” De fascinatie voor identiteit en voor wat er nou écht toe doet, leidde in 2009 tot de start van een nieuwe onderneming met de naam ‘idity’. “Dik twee jaar geleden waren we zover dat we Mediahuis vaarwel konden zeggen en ons volledig konden richten op het realiseren van onze missie: ‘Bloei door betekenis’. Daarvoor zochten we een passende omgeving. Die vonden we in het Onze Lieve Vrouw ter Eem Klooster.

Iemand zijn
Rob is nu ruim 20 jaar ondernemer en heeft een aantal lessen geleerd. “Ik heb ontdekt dat ik heel lang een rol heb gespeeld, de rol van ‘succesvolle zakenman’. Mijn identiteit ontleende ik aan mijn mooie lease-auto, mijn personeelsbestand, mijn bankrekening, aan de complimentjes die ik van anderen kreeg. En als het met een van die dingen niet goed ging, kreeg mijn identiteit een knauw. Ik overschreeuwde mijn onzekerheid en angst voor afwijzing.
In de afgelopen jaren heb ik ontdekt dat ik een slechte toneelspeler ben en dat het bevrijdend is om gewoon jezelf te zijn. Daarnaast heb ik ontdekt dat je een mooier en rijker mens wordt als je er – vanuit wie jij werkelijk bent – mag zijn voor anderen.” Compagnon Bart maakte, een vergelijkbare ontwikkeling door. “Ik definieerde mezelf vooral als ‘grafisch vormgever’. Ik verwarde mijn rol met wie ik bén. Mijn ontdekking is dat ik bloei als ik met alles wie ík ben, uitdrukking kan geven aan wie jíj bent.”

Focus
Het pad van beide ondernemers veranderde de focus van het bedrijf. “We bestaan niet om te bestaan, maar we bestaan om van betekenis te zijn voor anderen. Onze winst is een middel geworden om onze missie te volbrengen. Het mooie is: dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Mensen haken daar vanzelf op aan.”

Gunnen
Een meer dan levensgrote foto van een bloeiende magnolia beslaat een complete wand in spreekkamer van idity. “De magnolia op het voorplein van het klooster vertelt ons verhaal,” vertelt Bart. “We zien zoveel dappere ploeteraars. Mannen en vrouwen die hun stinkende best doen, maar die toch niet vlammen. Een boom of plant die bloeit is gewoon zichzelf, daardoor is hij aantrekkelijk. Letterlijk: daar komen de bijen vanzelf op af. Dat gunnen we andere ondernemers ook.”

Alle Huurders